Linkblog

Console Games

Konzol játék hírek, vélemények, tesztek, minden, ami...

Játszani muszáj!

2009.11.08. 08:57 Victoorius

FIFA10 (X360) - Nyugtató kell hozzá!

Címkék: konzol labdarúgás xbox360 fifa10

 Az Electronin Arts (EA) gondozásában október 20-án jelent meg a legismertebb focis játék, a FIFA10. Nem kétséges, rajongók millió várták világszerte a kezdőrúgást, s az EA-nál minden (pénz, paripa, fegyver) adott volt ahhoz, hogy egy kiváló játékot jelentessen meg. Több mint 150, Imrével lejátszott (értsd: egymás ellen) meccs után kettőnk nevében jelenthetem ki: a kiválóság (ismét) elmaradt. Az alábbi bejegyzésben végigveszem a játék erősségeit, s azt, hogy miért merem azt írni, hogy ez a játék bizony még mindig nem olyan, amilyennek ennyi év fejlesztői tapasztalata után lennie kéne.

A jobb átláthatóság kedvéért külön írok arról, hogy mi az, ami jó a játékban, s mi az, ami gyakorlatilag halálba idegelt mindkettőnket.

Ami a játékban profi

Alapvetően két dolgot emelnék ki: a látványt, és a játékosok mozgását (nem az AI-ra gondolok, erről még később lesz szó, sajnos nem ebben a részben). A grafika nagyon szép, nem csak a játékosok kidolgozottsága, hanem a környezet is látványos. Sokat javult a stadionok képe, az EA-nak 2009-re végre sikerült elmozdulnia a 2D közönségtől, s végre a góléhes publikum 3D-ben őrjöng. A stadionokban elhelyezett kivetítő telitalálat, főleg kirúgásoknál figyelhetjük meg rajta, mi is történik a pályán. Az időjárás-effektek realisztikusak, kifejezetten látványos a havas pálya, bár annyi eszük lehetett volna a fejlesztőknek, hogy havas pályához automatikusan színes labdát rendelnek hozzá, mert a fehér az szinte láthatatlan. Esőben tocsog a pálya, a labda pattogását a tócsák felverődése követi, a lövések csúsznak a nedves füvön. A játékosok meze tapad a testükhöz, nem lehet nagy élmény ilyen időben játszani!

A labdarúgók mozgása kifejezetten realisztikus, hála gondolom a motion-capture technikának. Nagyon látványosak azok a hangulati effektek, melyet egy-egy elhibázott lövés vagy átadás után csinálnak a focisták: imádkozva térdre hullnak, nagyot rúgnak a levegőbe, a kapus átkozódva kalimpál a kezével, stb.

A közönség hangja és ezáltal a hangulat magával ragadó, gyakorlatilag az összes hang nagyon el lett találva, nekem kifejezetten tetszik gól esetén a háló zizzenése, és a kapufa ("Alumínium!" :-) ) hangja.

S ami miatt ez a bejegyzés született, az az, hogy gyakorlatilag itt véget is az a felsorolás, ami a játék erősségeit veszi górcső alá. Aki mélyebben szeretne elmerülni a játék bugyraiban, jobban teszi, ha magához vesz egy doboz nyugtatót, ugyanis szüksége lesz rá. Lássuk miért.

 

 

 

 

 

Ami miatt utálom ezt a játékot

(A játék hibáit súlyozni fogom, s ha már labdarúgás, akkor az alábbi skálát használom: szóbeli figyelmeztetés (természetesen az EA-nak), sárga lap és piros lap.)

Kezdem azzal, ami talán a legnagyobb gyilkos a játékban: a mesterséges intelligencia (itt inkább demenciának hívnám), azaz az AI. Ez egyaránt megállja a helyét a játékosokra, a kapusra, és a bíróra nézve is. Sok-sok óra játék után sem találtunk magyarázatot arra, hogy miért van sok ostoba bukdácsolás, táncikálás, lefordulás. Mit értek ez alatt? A kapura egyedül törő csatárt követő védő egyszer csak gondol egyet, s nem keresztezi a támadó útját, hanem 180 fokban megfordul és elindul a másik irányba. Az eredmény: a csatár kapura tör és gól! Ezt Imrével csak "lefrodulásnak" hívtuk, s emiatt ő nem egyszer vágta falhoz a controllert, és akarta végleg abbahagyni a játékot. Ha valakinek ez nem tűnt volna fel (erősen kétlem), az játssza vissza a góljait, és figyelje meg támadás közben a védők mozgását. Ha nem rúgtunk emiatt egymásnak 100 gólt, akkor egyet sem. Gyakorlatilag botrányos az AI mind a helyezkedést, mind a védekezést illetően. S ezt az egyéni taktika módosításával sem sikerült megszüntetnünk.

Nem tudtunk rájönni arra sem, hogy miért rohangál ki a kapus a tizenhatoson kívülre rendszeresen, aminek eredménye tucatnyi gól lett. Akármit állítottunk a játékon, ez nem változott, Julio Cesar, Buffon, Casillas, azaz a legnagyobb kapusok is rendre elkövették ezt az amatőr hibát. De ha már kiszalad "menteni", akkor legalább időben rúgja el a labdát, s ne két-három ütemmel később, miután kiadtuk a parancsot. Erről lesz még szó később az irányításnál.

A játékvezető tényleg játékos mezt húzhatnak, annyiszor elakad benne a labda, rendkívül bénán helyezkedik, ami egyáltalán nem realisztikus.

Oldalakon keresztül lehetne még részletezni az AI hibákat, gyakorlatilag ez megöli a játék örömét, és finoman szólva is ciki az EA-ra nézve, hogy 2009-ben még itt tart.

AI: PIROS LAP!

A következő kardinális probléma: az irányítás és irányíthatóság.  Tekintettel arra, hogy csak tíz ujjunk van, ez semmi másra nem elég, mint az alapvető parancsok kiadására: lövés, passzolás, sprint, játékosváltás, védés. Esélytelenek vagyunk arra, hogy testcselt, cselezést, megkerülést, nyesett lövést és egyéb nyalánkságokat csináljunk, ami még játszhatóbbá, és nem utolsó sorban látványosabbá tenné a játékot. Ehhez 30 ujj kellene. De ez nem lenne olyan nagy baj, ha az irányítás alapvetően rendben lenne. A játékosváltás buta, az istennek nem arra a játékosra vált a játék, amire szeretnénk (s aki a legjobb helyzetben van), ha a rásegítés be van kapcsolva, és adott emberre váltunk, az megtorpan, lemerevedik.

Kirúgásnál a játék eldönti, hogy a tizenhatosnál lévő (s a kapussal szemben álló)  támadóra vált, és nem vált le onnan magától, nem tudom, ennek mi értelme van. A rövid passz akkor rövid passz, ha a játék úgy akarja, a hosszú szintén akkor hosszú; teljesen logikátlan, hogy mikor milyen erős és hosszú lesz a passz. Ugyanez a helyzet a lövéseknél: ugyanolyen helyzetben egyszer az egekbe lövi a játékos a labdát, egyszer meg bevarrja a gólt. Persze, ez így van az életben is, de ha ugyanolyan erővel nyomom meg a B gombot, akkor ugyanolyan lövést is várnék el.

Szabadrúgásból képtelenség(!) gólt lőni, a 150 meccs során egyetlen egyszer sem sikerült egyikünknek sem. Onnan, ahonnan a valódi meccseken Ibrahimovics vagy Ronaldo hálószaggató gólt lő, a játékosnak két választása van: ha gyengén nyomja meg a lövés gombot, akkor kapuscsemegét lő, ha erősen, kiszáll a labda a stadionból. Nem lehet erős, és helyezett lövést leadni, amiből gól lehetne. Ami a gyakorló arénában néha napján sikerül, az meccsen biztosan nem fog!

Nem kevés gól született abból, hogy a védő nem tudja időben elrúgni a labdát: olykor kétszer-háromszor is meg kell nyomni adott gombot, hogy végre hajlandó legyen felszabadítani.

Imre "kedvence" a hátulról szerelés: a kapus kirúgását, vagy átadást követően a védő mellel leveszi a labdát, majd a mögötte álló ellenfél hátulról elkanalazza azt! Ilyen az életben szinte soha nincs, hisz fizikai képtelenség: a labdával együtt a játékos lábát is kaszálni kellene.

Kedvem sincs már írnom a bedobásokról: aki ezt leprogramozta, meg kellene égetni!

Az idei "nagy újdonság", a 360 fokos stick, az eddigi nyolcirányúhoz képest. Jó is lenne ez, ha működne. Futás közben lehetetlenség dinamikusan irányt váltani, a játékos elforog, amerre akar, s beadásnál hiába húzom mondjuk jobbra a kart, a játékos mégis csont egyenesen lő előre...

Irányítás: PIROS LAP!

Nem másodlagos a labdarúgásban az, ami meccseket dönthet el, azaz a bíráskodás. Hiába kerestük nagyítóval, nem találtuk: a játékban nincs kezezés! Apróság ugyan, de az ördög a részletekben lakozik, ugye!? Lábbal történő hazaadást bármely kapus nyugodt szívvel vesz fel kézzel, büntetlenül. Óriási blama.Teljesen random módon ad a bíró időnként sárga, sőt, piros lapot is, a visszajátszásból sem derül ki, miért. Ha buldózerként teperem földre az ellenséget, mehet tovább a játék, ha hozzá sem érek, szabadrúgás! Tizenegyest kapok azért, amiért nem kéne, amiért kéne, ne is álmodjak róla! Külön misét ér meg a LES-ek befújása és be nem fújása (valaki magyarázza meg, miért ragad bent a támadóm az ellenfél 16-osán belül, s onnan kocog vissza, 25 méteres lesről...). Hiába a visszajátszás, a kapuskirúgás esetén esély sincs arra, hogy lássuk, valóban les volt-e, mert "nem fér ki a képernyőre", akkor minek a visszajátszás? Egyébként is mindegy, befújta, befújta, nem akarok azon idegeskedni a visszajátszást látva, hogy mekkora idióta módon lett ez is programozva.

Bíráskodás: SÁRGA LAP!

A végére az apraja maradt, bár szerintem ez sem elhanyagolható: kamera, kommentár, gólöröm. A kamera rendszeresen "lemarad", nem látom, kinek tudnék passzolni, nem látom, hova rúghatnám ki a labdát a kapussal, s ami ennél is cikibb: lassításkor sokszor nem látható a befejezés. Játék közben időnként a kamera megrándul, ha valaki tudja miért, kérem írja meg.

Már a tavalyi verzióban is idegbajt kaptam egy idő után a "Ronaldino kedvenc játékával, a labdával" mantrától, idén sikerült ezt fokozni. A "torzonborz Puyol", az "ugribugri Tevez", "Adebayor, a kecses gazella", a "kigyúrt Essien" egy idő után rendkívül idegesítő, ilyenkor kell a magyar kommentárt kikapcsolni. Bosszantóbb viszont az, hogy nem akkor és azt mondja a kommentátor, amit kellene: a kapus felvesz egy guruló labdát, de "Hajdúbé" így kommentálja: "csodálatos védés!". Viszon számomra szellemes egy-két derogáló kommentár, mint például: "a képernyőn látható telefonszámon kérem, jelezze, aki tudja, hogy miért vitte ki a játékos a labdát". Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy néhány, valós tartalommal bíró kommentár hasznos: stadionokról, csapatokról, edzőkről.

Kifejezetten gagyinak tartom a különböző gólörömöket: a gólt lövő játékos után mintha dróton húznák a fél csapatot, miközben az repülőzik, ezt mi csak "méhkasnak" hívtuk magunk közt. De az összes több is béna, és a legkevésbé sem változatos.

A csapatok összeállítása szintén csapnivaló: a kezdőcsapatnak a valós felállásokhoz a legritkábban van csak köze (elég ehhez nézni az épp futó BL szériát a televízióban).  Megmagyarázhatatlan, hogy miért enged egy 78-as csatárt a pályára, amikor a cserék közt ül egy 84-es képességű csatár. Hasonló a helyzet a tartalékoknál is. Minden meccs előtt szinte kötelező átnézni az összeállítást, és kicserélgetni a magasabb képességű játékosokra a gyengébbeket. Hogy ezt az EA miért így csinálta, megint csak rejtély.

Kamera, kommentár, gólöröm: SZÓBELI FIGYELMEZTETÉS!

Egy gondolat kívánkozik ki belőlem a végén: két piros lap, egy sárga lap, és egy szóbeli figyelmeztetés még a legnagyobb csapatokat is padlóra küldi,  s ezalól nem kivétel az Electronic Arts sem, aki a FIFA 10-zel elveszítette a meccset!

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://consolegames.blog.hu/api/trackback/id/tr21508502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

F4rky 2009.12.30. 11:33:17

Érdekes, nekem nem voltak vele ilyen problémáim. Bár lehet én rontottam el valamit, hogy nálam rendesen működik ;-)

Victoorius · http://www.konzolcenter.hu 2010.01.04. 08:43:07

Ne csak nézz, hanem láss is!

Pont most olvasgattam az EA fórumát..

forum.ea.com/eaforum/posts/list/30/318985.page

Rocka88 hozzászólása. Szóról szóra ezeket kifogásolja...

Érdekes, másnak is voltak vele ilyen problémái... Lehet, hogy mi látunk, nem csak nézünk? :)
süti beállítások módosítása